The effect of evidence-based drug coverage policies on pharmaceutical r&d: a case study from british columbia

Healthc Policy. 2008 Feb;3(3):54-63.

Abstract

Background: To manage public expenditures in the mid-1990s, British Columbia implemented evidence-based drug coverage policies, including "reference pricing." Industry lobbied against the province's policy, arguing that reference pricing harms patients and that it is inconsistent with federal and provincial legislation. Researchers and the courts have studied and rejected industry's claims. However, industry also threatened to halt R&D investment in British Columbia and continues to so threaten other provinces contemplating evidence-based drug coverage policies. The purpose of this study is to review evidence regarding these threats.

Methods: Provincial-level R&D data for 1988-2006 were used to analyze the impact of BC PharmaCare's policies on pharmaceutical R&D in British Columbia. We used statistical analyses to determine whether the province's policies affected BC-based R&D as expressed in two ways: (1) as inflation-adjusted expenditure per capita in British Columbia and (2) as the ratio of expenditure per capita in the province to expenditure per capita in the rest of Canada.

Results: Evidence-based drug coverage policies had no statistically significant negative effects on BC-based pharmaceutical R&D. BC R&D was slightly above expected trends in 1997 and slightly below expected trends in 1998 and 1999 (though not statistically significantly in either case). From 2001 to 2003, BC R&D was (statistically significantly) above expected trends.

Conclusions: While they are part of the politics of the pharmaceutical sector, claims and threats regarding connections between coverage policy and location of R&D investment are not borne out in British Columbia's experience. This is likely because, as suggested by business and economic literature, firms locate R&D based on the expected cost-to-firm and productivity of the R&D investment itself. Prudent policy would therefore manage pharmaceutical expenditures using evidence-based policies and pursue scientific and economic development goals through direct and strategic government investment in local scientific capacity.

Contexte :: Afin de gérer les dépenses publiques au milieu des années 1990, la Colombie-Britannique a mis en œuvre des politiques d'assurance-médicaments fondées sur des preuves – y compris l'établissement du coût en fonction du produit de référence. L'industrie s'est élevée contre la politique de la province, soutenant qu'elle était nuisible pour les patients et qu'elle contrevenait aux lois fédérales et provinciales. Des chercheurs et des tribunaux ont examiné puis rejeté les revendications de l'industrie. Toutefois, cette dernière a également menacé de mettre fin aux investissements en R&D en Colombie-Britannique et continue de menacer d'autres provinces qui envisagent d'adopter des politiques d'assurance-médicaments fondées sur des preuves. La présente étude vise à examiner les preuves relatives à ces menaces.

Méthodes :: Nous avons utilisé des données provinciales en R&D de 1988 à 2006 pour analyser l'incidence des politiques d'assurance-médicaments de la Colombie-Britannique sur la R&D pharmaceutique dans la province. Nous nous sommes servis d'analyses statistiques pour déterminer si les politiques de la province influençaient la R&D en C.-B. – la R&D étant exprimée de deux manières : (1) les dépenses par habitant ajustées en fonction de l'inflation en Colombie-Britannique et (2) le rapport des dépenses par habitant dans la province et des dépenses par habitant dans le reste du Canada.

Résultats :: Les politiques d'assurance-médicaments fondées sur des preuves n'ont pas eu d'incidence négative statistiquement importante sur la R&D pharmaceutique en C.-B. La R&D dans cette province dépassait légèrement les attentes en 1997 et était juste en deçà de celles-ci en 1998 et en 1999 (bien que ces différences soient statistiquement négligeables dans les deux cas). De 2001 à 2003, la R&D en C.-B. a dépassé les attentes, et ce, d'une manière statistiquement significative.

Conclusions :: Bien qu'elles fassent partie de la politique du secteur pharmaceutique, les revendications et les menaces concernant les liens entre les politiques d'assurance-médicaments et l'emplacement des investissements en R&D ne se sont pas corroborées par l'expérience de la Colombie-Britannique. C'est probablement parce que, comme le suggère la documentation économique et industrielle, les sociétés choisissent l'emplacement des projets de R&D en fonction des coûts prévus et de la productivité des investissements en R&D proprement dits. Une politique prudente permettrait donc de gérer les dépenses pharmaceutiques avec des politiques fondées sur des preuves, et de poursuivre des objectifs scientifiques et de développement économique grâce à des investissements gouvernementaux stratégiques dans les capacités scientifiques locales.