Use of product listing agreements by Canadian provincial drug benefit plans

Healthc Policy. 2013 May;8(4):45-55.

Abstract

Background: Product listing agreements (PLAs) between drug manufacturers and drug plans are increasingly common worldwide. Use of PLAs by Canadian provinces has not previously been documented.

Methods: We collected data from all provinces on funding and PLA use for 25 drugs that were reviewed by the Common Drug Review (CDR) in 2010 or 2011 and funded by at least one province as of May 2012. We measured correlations between coverage and PLA use, and CDR recommendations and PLA use.

Results: The number of drugs from our sample funded by provinces ranged from three in Prince Edward Island to 21 in Ontario. PLA use ranged from zero in Quebec, Prince Edward Island, and Newfoundland and Labrador to 20 in Ontario. The correlation between drugs funded and PLAs used by each province was statistically significant (r=0.57, p=0.04); excluding Ontario, however, the correlation was not significant (r=0.10, p=0.40). There was a stronger correlation between the number of provinces funding a drug and the number using PLAs among the subset of drugs with negative CDR recommendations (r=0.87, p<0.01) versus those with positive recommendations (r=0.52, p=0.03). Of the 12 drugs sampled with a negative CDR recommendation, 10 were funded with a PLA in at least one province.

Interpretation: There is wide interprovincial variation in PLA use and evidence that PLAs may be used to fund drugs that are not otherwise cost-effective. If global pricing strategies are making PLAs necessary, Canadian governments should collaborate to improve the equity, transparency and effectiveness of PLAs across provinces.

Contexte:: Les ententes relatives à l'inscription des produits (EIP) entre fabricants de médicaments et régimes d'assurance médicaments sont de plus en plus communes dans le monde. Le recours aux EIP par les provinces canadiennes n'a pas été documenté jusqu'à maintenant.

Méthodes:: Nous avons recueillis des données de toutes les provinces sur le financement et le recours aux EIP pour 25 médicaments qui ont été évalués dans le cadre du Programme commun d'évaluation des médicaments (PCEM), en 2010 et 2011, et qui ont été financés par au moins une province en mai 2012. Nous avons calculé la corrélation entre la couverture par le régime d'assurance et le recours aux EIP, ainsi qu'entre les recommandations du PCEM et le recours aux EIP.

Résultats:: Dans notre échantillon, le nombre de médicaments financés par les provinces varie entre 3 à l'Île-du-Prince-Édouard et 21 en Ontario. Le recours aux EIP varie entre 0 au Québec, à l'Île-du-Prince-Édouard et à Terre-Neuve-et-Labrador et 20 en Ontario. La corrélation entre les médicaments financés et le recours aux EIP dans chaque province est statistiquement significative (r=.57, p=.04); à l'exception de l'Ontario, toutefois, où la corrélation n'est pas significative (r=.10, p=.40). Il y avait une plus forte corrélation entre le nombre de provinces qui financent un médicament et le nombre de provinces qui ont recours aux EIP, et ce, pour la sous-catégorie de médicaments qui ont reçu une recommandation défavorable de la part du PCEM (r=0.87, p<0.01), par rapport à ceux dont la recommandation était favorable (r=0.52, p=0.03). Parmi les 12 médicaments de l'échantillon qui ont reçu une recommandation défavorable du PCEM, 10 étaient financés dans le cadre d'une EIP dans au moins une province.

Interprétation:: Il y a une grande variation interprovinciale dans le recours aux EIP et il s'avère que le recours aux EIP est peut-être employé pour financer des médicaments qui ne seraient pas efficient par rapport au coût. Si les stratégies de prix mondiales rendent nécessaire le recours aux EIP, les gouvernements au Canada devraient collaborer pour améliorer l'équité, la transparence et l'efficacité des EIP dans les provinces.

Publication types

  • Research Support, Non-U.S. Gov't

MeSH terms

  • Canada
  • Drug Industry / organization & administration
  • Drug Industry / statistics & numerical data*
  • Health Policy
  • Humans
  • Insurance Coverage / organization & administration
  • Insurance Coverage / statistics & numerical data
  • Insurance, Pharmaceutical Services / statistics & numerical data*
  • Policy Making
  • Prescription Drugs / therapeutic use

Substances

  • Prescription Drugs